Ratkaisu suomen oppimistuloksien heikkenemiseen

10.01.2024

Suomen Pisa-tulokset romahtivat. Onneksi nykyinen hallitusohjelman mukaan toimenpiteitä on suunnitteilla, ja yksi konkreettinen askel on perusopetuksen vähimmäistuntimäärän kasvattaminen 2–3 vuosiviikkotunnilla, samalla opetussuunnitelmaa laajentamatta. Tavoitteena on erityisesti panostaa lisätunteihin alakoulun vuosiluokilla, erityisesti luku-, kirjoitus- ja laskutaidon opetuksessa. Lisäykset jätetään kunnallisen päätäntävallan piiriin, ja ne on tarkoitus toteuttaa kuntatasolla.

Lainsäädännössä on selkeät määritykset siitä, kuinka monta tuntia oppilaalla on vähintään oikeus saada opetusta viikossa. Esimerkiksi 4. luokalla vähimmäismäärä on 24 tuntia viikossa. Luokanopettajan virassa opetusvelvollisuus on 24 oppituntia viikossa, josta maksetaan täysi palkka. Vastaavasti äidinkielen ja kirjallisuuden opettajalla opetusvelvollisuus on 18 oppituntia viikossa. Orpon hallitusohjelman tavoitteena oleva 2-3 vuosivikkotuntimäärän lisääminen merkitsisi noin 10 prosentin opetushenkilöstön lisäkustannuksia. Kysymys herääkin, miten tämä rahoitetaan, kun kunnat kamppailevat tiukan taloustilanteen keskellä ja pyrkivät säästämään kustannuksia missä vain mahdollista.

Opettajan työssä oppituntien valmistelu on nykypäivänä helpompaa kuin vuosikymmen sitten, kiitos sähköisten oppimateriaalien, verkkoyhteisöjen, tekoälyn ja tietotekniikan integraation. Digitaaliset resurssit tarjoavat monipuolisia oppimisvälineitä, ja opettajat voivat hyödyntää verkkoyhteisöjen jakamaa tietoa, mikä vähentää oppituntien valmisteluun kuluvaa aikaa. Tämä asettaa perusopetuksen uuteen valoon, ja tuntiresurssien jakamista tulisi harkita uudella tavalla. Yksi mahdollinen vaihtoehto olisi lisätä opettajan opetusvelvollisuutta 3 tuntia viikossa, koska oppituntien valmistelu vie vähemmän aikaa kuin ennen. Tämä tarjoaisi opiskelijoille lisää arvokasta lähiopetusta ilman lisäkustannuksia kunnille.

Yhteenvetona voisi todeta, että perusopetuksessa on aika tarkastella opetusjärjestelmää uudelleen ja harkita mahdollista reformia vastaamaan paremmin nykypäivän vaatimuksiin ja oppilaiden tarpeisiin kustannustehokkaalla tavalla.